A greși în PR e omenește?

Vi s-a întâmplat vreodată să greșiți, să omiteți ceva? Fiecare persoană s-a confruntat la un anumit moment cu această problemă. E normal  și firesc să mai și greșim în viață. Dar când vine vorba de greșelile la locul de muncă mai este normal? Unii dintre voi ați putea spune că nu este permis să greșești în meseria pe care o practici. Dacă un doctor ar opera o persoană de apendicită, când de fapt aceasta avea meningită ce scuză ar putea avea? Niciuna.

În meseria de PR situația nu este atât de gravă, PR-iștii nu depun jurământul lui Hipocrate, dar unele greșeli pe care le fac aceștia ar putea costa imaginea firmei, a persoanei publice pe care o reprezintă. Cei care practică această meserie trebuie să cunoască foarte bine domeniul de care se ocupă, să fie în relații bune cu persoanele din interiorul companiei, dar și cu persoanele din exteriorul acesteia. Poate o problemă nu pare așa gravă când este privită din interior, dar este gravă când este privită din exterior, sau invers. Ce trebuie să facă jurnalistul? Să nu omită nimic, să fie realist, să fie profesionalist în meseria pe care o face.

Să purcedem în a identifica greșelile pe care le comit cei din PR. Pentru PR-iștii aflați la început de carieră există o serie de greșeli pe care aceștia nu ar trebui să le facă. Printre ele regăsim: generalizarea pripită; prima idee e câștigătoare; nu-mi place, deci nu folosesc; îndes gunoiul sub preș și nu mai vorbesc despre el. Se întâmplă adesea ca oamenii și/sau cei din PR la începutul carierei să considere că dacă pe ei îi definesc anumite caracteristici, sunt adepți ai aceleiași culturi, religii au aceleași preocupări. Nu este nimic mai fals decât să te ghidezi după aceste convingeri. Pentru a ști ce gândește, ce credințe, caracteristici are o persoană trebuie să interacționezi cu ea. Prima idee nu e și cea mai bună. Pentru a utiliza prima idee trebuie să te asiguri că nimeni nu a mai avut această idee, deci dacă vrei să ai succes în ceea ce faci cercetează și analizează subiectul mai amănunțit pentru a avea impactul dorit.

Nu-mi place, deci nu folosesc este greșeala specifică vârstei. Câți dintre voi ați spus nu la ceva doar din cauza faptului că vi se părea neinteresant, nefolositor? Pentru a ajunge la publicul căruia vrei să transmiți mesajul trebuie să utilizezi și anumite publicați care nu-ți plac, nu le consideri utile. Chiar dacă esistă anumite comentarii răutăcioase la adresa companiei pe care o reprezentați în calitate de PR nu trebuie să folosiți butonul de delete comment, ci să le explicați neînțelegerile, să încercați să schimbați atitudinea negativă pe care o au anuimite perosane față de un produs/persoană/companie într-o atitudine pozitivă.

Alte greșeli de PR pe care le pot comite și cei cu experiență ar fi: trimiterea aceluiași comunicat de presă dacă nu există un motiv întemeiat, subestimarea jurnaliștilor din dorința de a epata în presă și nu în ultimul rând, când permiți celor din mass-media să ți-o ia înainte într-o situație de criză. Unele dintre cele mai importante greșeli pe care le fac cei din PR sunt atunci când recomandă firmei pe care o reprezintă să se distanțeze de o problempă, chiar dacă ea este reală (aceștia uită că minciuna are picioare scurte și adeărul va ieși la iveală); lipsa unor măsuri de remediere a problemei; prezentarea unor neadevăruri în fața camerei de luat vederi; elaborarea unui comunicat de presă plictiitor, ignorarea întrebărilor pe care le adresează clienții, menținerea unui CEO în umbră și comunicarea defectuoasă.

PR-istul trebuie să fie pregătit pentru orice situație pentru a nu fi luat prin surprindere de o problemă care se ivește în compania unde își desfășoară activtatea, trebuie să aibă relații bune cu cei din presă, trebuie să identifice corect problema și să recunoască micile erori. Un bun PR este un PR care are capacitatea de a face față oricărei situații și de a recunoaște când greșește.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s